
GOURMET
MAT
DRYCK
SMAKUPPLEVELSE
Prisbelönta Coppersmith's tar välförtjänt sin plats på hyllan!

Det innovativa och småskaliga bryggeriet Coppersmith’s levererade sin första öl till Systembolaget under sommaren 2014. Samma höst vann de en nationell lansering på Systembolaget med Coppersmith’s White IPA. En rivstart med andra ord som redan från början satte Coppersmith’s på kartan.
Samma sommar, 2014, ställde Coppersmith’s ut på Stockholm Beer and Whisky Festival. Bryggeriet blev då genast en intressant samarbetspartner för både Åbro Bryggeri AB och Carlsberg Sverige AB. Tillsammans tog Coppersmith’s och Åbro Bryggeri fram två sorters burköl under Åbros varumärke Bron. Coppersmith’s bryggde och burkade Bron samtidigt som Åbro byggde mindre ett bryggeri i anslutning till bryggeriet i Vimmerby.
År 2016 kunde Coppersmith’s stoltsera med hela tre offertvinster på Systembolagets fasta sortiment. En av vinsterna var i den uppseendeväckande kategorin glutenfri pilsner. Bolaget tävlade mot stora internationella bryggerier, och vinsten blev början för flera glutenfria produkter från Coppersmith’s.
År 2017 förvärvade Coppersmith’s Slottskällans Bryggeri i Uppsala. För att kunna fortsätta produktionen i de befintliga lokalerna var Slottskällans bryggeri i behov av en stor renovering. Som ett sätt att undvika långa avbrott och förseningar i leveranser flyttades produktionen till Västerås och Coppersmith’s.
Ett av Coppersmith’s mer kända samarbeten är The Steam Beer som togs fram i samarbete med The Steam Hotel. På den lokala restaurangmarknaden finns ett samarbete med Aros Congress Center, Plaza Hotel och Västerås Konserthus. Men samarbetspartners finns inte bara i Sverige, utan runt om i Europa.
Coppersmith’s har flera samarbetspartners runt om i Europa.
År 2018 lanserades bolagets första importöl, Laitilan Kukko Helles, som direkt efter lanseringen blev den mest sålda craftölen i Sverige. Sedan har framgångssagan fortsatt och Coppersmith’s har haft många järn i elden sedan dess. Bland annat har de synts i kampanjer för att bevara det lokala och närproducerade samt bjudit in till både tävlingar och dryckesfestivaler.